Boke met avocado en gepocheerd ei

Avocado en ei, dat is een geweldige combinatie en met een eenvoudig receptje helemaal niet zo veel werk als weekendontbijt. Ik word altijd blij van eitjes en ik word vooral blij van het moment waarop je een avocado opensnijdt en ontdekt dat hij perfect rijp is. Ik gebruik hier Zwarte Woud brood, maar eender welke soort donkerbruin brood doet het prima. Toch is een kleine ode aan Zwarte Woud brood hier op zijn plaats. Jarenlang at ik vooral wit brood, omdat ik dat donkere brood niet altijd goed kon verdragen. Dat was tot ik Zwarte Woud brood ontdekte. Zwarte Woud brood is een heel luchtig meergranenbrood met veel pitten en zaden in. Heerlijk!

img_4551-1

 

 

 

 

 

 

Nodig voor één boke:

  • avocado
  • halve citroen
  • 2 kleine boterhammen
  • 2 eitjes
  • evt. lente-ui en srirachasaus

Doen:

Breng een niet te grote pot water aan de kook voor de eitjes. Pel en plet ondertussen de avocado. Knijp de halve citroen naar smaak erover uit. Kruid de avocado met peper en zout. Als het water kookt, doe je een eitje in een klein kommetje. Je maakt met een lepel een draaikolk in het water en laat het eitje in één keer vallen in die draaikolk. Dan zet je de pot van het vuur. Het water mag niet koken. Na 4 minuten schep je het eitje met een schuimspaan in een kommetje. Zorg dat je geen overtollig water mee hebt. Breng het water terug aan de kook en doe exact hetzelfde met het 2de ei. Beleg ondertussen de boterhammen rijkelijk met de avocadopuree. Op elk boterhammetje schep je voorzichtig een eitje. Kruid nogmaals met peper en zout. Je kan de boterham afwerken met wat gesnipperde lente-ui of andere verse kruiden. Ik doe hier ook een beetje srirachasaus bij, maar die kan je perfect weglaten als je niet van pikant houdt.



Plaats een reactie